Inhalt des Dokuments
Prof. Dr. Rüdiger Zarnekow
[1]
[2]
- © IKM
Prof. Dr. Rüdiger Zarnekow ist Inhaber des Lehrstuhls für Informations- und Kommunikationsmanagement an der Technischen Universität Berlin. Seine Forschungsschwerpunkte liegen im Bereich des IT-Service-Managements, des strategischen IT Managements und der Geschäftsmodelle für die ICT Industrie.
Werdegang
Von 2001 bis 2006 war er am Institut für Wirtschaftsinformatik an der Universität St. Gallen tätig und leitete dort das Competence Center "Industrialisierung im Informationsmanagement". Prof. Zarnekow promovierte 1999 an der Technischen Universität Freiberg. Von 1995 bis 1998 war er bei der T-Systems Multimedia Solutions GmbH beschäftigt. Er studierte Wirtschaftsinformatik an der European Business School, Oestrich-Winkel und schloss den Master-of-Science in Advanced Software Technologies an der University of Wolverhampton in England ab. Prof. Zarnekow ist freiberuflich als Berater in Fragen des Informationsmanagements und des Electronic Business tätig. Im Jahr 2013 wurde er von der TU Berlin aufgrund seines außerordentlichem Engagement im Bereich Entrepreneurship mit dem Titel "TUB Entrepreneurship Supporter der Jahres" ausgezeichnet. Er ist Autor mehrerer Fachbücher und zahlreicher Artikel.
Publikationen
Zitatschlüssel | Riar.2020a |
---|---|
Autor | Riar, Marc and Morschheuser, Benedikt and Hamari, Juho and Zarnekow, Rüdiger |
Seiten | 695-704 |
Jahr | 2020 |
Ort | Maui, Hawaii |
Journal | 53rd Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS 2020), Maui, HI, January 7-10, 2020 |
Monat | 1 |
Notiz | Best Paper Award |
Zusammenfassung | Due to the general gamification of our culture and society as well as the proliferation of games in our everyday activities, people are increasingly looking at games and gamification as a source for cooperation and other prosocial behaviors. However, not all game features lead to increased cohesion, cooperation or collaboration between people. While some games indeed are geared for cooperation, majority of games also aim toward competition or just non-social activity. Therefore, a prominent research problem exists in understanding how different game and gamification design may lead to altruistic sentiment and collective action. In this study, we investigated how the engagement with cooperative game features relates to the emergence of altruism and whether altruism leads to the formation of we-intentions in a gaming context. We employed data gathered among players of the augmented reality game Ingress (N=206) and analyzed the data using PLS-SEM. The results show that game features can give rise to altruism and that altruism can invoke we-intentions via cooperative goal structures (we-goals) of individuals. In addition to providing important insights regarding how cooperation emerges within games, this study provides implications for cultivating cooperation by gamification. |
Zurück [5]
Leitung
Prof. Dr. Rüdiger ZarnekowSekr. H 93
Hauptgebäude
Raum H 9165
Straße des 17. Juni 135
10623 Berlin
Tel.: +49-(0)30-314-78700
Fax: +49-(0)30-314-78702
ruediger.zarnekow@ikm.tu-berlin.de [6]
Webseite [7]
r/Mitarbeiter/Zarnekow_R_diger_new__hires_.JPG
/Mitarbeiter/Zarnekow_R_diger_new__hires_.JPG
How_game_features_give_rise_to_altruism_and_collective_
action_Implications_for_cultivating_cooperation_by_gami
fication
sationleitung/parameter/de/font4/maxhilfe/?no_cache=1&a
mp;tx_sibibtex_pi1%5Bdownload_bibtex_uid%5D=5175056&
;tx_sibibtex_pi1%5Bcontentelement%5D=tt_content%3A12826
9
sationleitung/parameter/de/font4/maxhilfe/
nfrage/parameter/de/font4/maxhilfe/id/5840/?no_cache=1&
amp;ask_mail=YEIDXwAOkbHS9n2RM%2B6s%2B9X7eXDHh4pot00gtl
RcFkNUMPKorZVBvVHUj0V4Vcoa&ask_name=Prof.%20Dr.%20R
%C3%BCdiger%20Zarnekow
sationleitung/parameter/de/font4/maxhilfe/