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TU Berlin

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Prof. Dr. Rüdiger Zarnekow

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Prof. Dr. Rüdiger Zarnekow ist Inhaber des Lehrstuhls für Informations- und Kommunikationsmanagement an der Technischen Universität Berlin. Seine Forschungsschwerpunkte liegen im Bereich des IT-Service-Managements, des strategischen IT Managements und der Geschäftsmodelle für die ICT Industrie.

Werdegang

Von 2001 bis 2006 war er am Institut für Wirtschaftsinformatik an der Universität St. Gallen tätig und leitete dort das Competence Center "Industrialisierung im Informationsmanagement". Prof. Zarnekow promovierte 1999 an der Technischen Universität Freiberg. Von 1995 bis 1998 war er bei der T-Systems Multimedia Solutions GmbH beschäftigt. Er studierte Wirtschaftsinformatik an der European Business School, Oestrich-Winkel und schloss den Master-of-Science in Advanced Software Technologies an der University of Wolverhampton in England ab. Prof. Zarnekow ist freiberuflich als Berater in Fragen des Informationsmanagements und des Electronic Business tätig. Im Jahr 2013 wurde er von der TU Berlin aufgrund seines außerordentlichem Engagement im Bereich Entrepreneurship mit dem Titel "TUB Entrepreneurship Supporter der Jahres" ausgezeichnet. Er ist Autor mehrerer Fachbücher und zahlreicher Artikel.

Publikationen

How game features give rise to altruism and collective action? Implications for cultivating cooperation by gamification
Zitatschlüssel Riar.2020a
Autor Riar, Marc and Morschheuser, Benedikt and Hamari, Juho and Zarnekow, Rüdiger
Seiten 695-704
Jahr 2020
Ort Maui, Hawaii
Journal 53rd Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS 2020), Maui, HI, January 7-10, 2020
Monat 1
Notiz Best Paper Award
Zusammenfassung Due to the general gamification of our culture and society as well as the proliferation of games in our everyday activities, people are increasingly looking at games and gamification as a source for cooperation and other prosocial behaviors. However, not all game features lead to increased cohesion, cooperation or collaboration between people. While some games indeed are geared for cooperation, majority of games also aim toward competition or just non-social activity. Therefore, a prominent research problem exists in understanding how different game and gamification design may lead to altruistic sentiment and collective action. In this study, we investigated how the engagement with cooperative game features relates to the emergence of altruism and whether altruism leads to the formation of we-intentions in a gaming context. We employed data gathered among players of the augmented reality game Ingress (N=206) and analyzed the data using PLS-SEM. The results show that game features can give rise to altruism and that altruism can invoke we-intentions via cooperative goal structures (we-goals) of individuals. In addition to providing important insights regarding how cooperation emerges within games, this study provides implications for cultivating cooperation by gamification.
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Prof. Dr. Rüdiger Zarnekow
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10623 Berlin
Tel.: +49-(0)30-314-78700
Fax: +49-(0)30-314-78702

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