direkt zum Inhalt springen

direkt zum Hauptnavigationsmenü

Sie sind hier

TU Berlin

Page Content

IT Service Management

IT service management framework: ITIL 2011 edition - presentation of phases and processes - referrring to Buchsein et al. 2008
Lupe

The research field of IT Service Management is concerned about the development of models, methods and approaches towards customer-oriented planning and management of services and service delivery processes of IT service providers. The research focuses on the following topics:

  • IT Service Engineering (method-based design of IT services, design and prototype implementation of IT service catalogs)
  • Quality management (QM process-oriented, concept of a quality management model for sustainable quality of IT services, development of reference models)
  • Reference Model for IT Service Management (ITIL, COBIT, ISO 20000, MOF, etc.)
  • Methods for integrated service provision
  • "Study of IT Service Management (ITSM) Software Solutions"(project description)
  • "Towards real-time IT service management systems: In-situ analysis of events and incidents using SAP HANA" (project description)

Publications

2005

Bravo-Sanchez, C., Gebauer, H., Zarnekow, R. and Brenner, W. (2005). Produkte aus der IT-Fabrik. io new management - Zeitschrift für Unternehmenswissenschaften und Führungspraxis, 14-18.


Zarnekow, R. and Brenner, W. (2005). Assessing the Life Cycle of IT Application Systems: A Multi Case Study Survey. 13th European Conference on Information Systems (ECIS05)



Zarnekow, R., Hochstein, A. and Brenner, W. (2005). Service-orientiertes IT-Management: Best Practices und Praxisbeispiele. Springer.


Hochstein, A., Zarnekow, R. and Brenner, W. (2005). Evaluation of Service-oriented IT Management in Practice. 2nd IEEE Conference on Service Systems and Service Management (ICSSSM05)


Hochstein, A., Zarnekow, R. and Brenner, W. (2005). ITIL as Common Practice Reference Model for IT Service Management: Formal Assessment and Implications for Practice. IEEE International Conference on E-Technology, E-Commerce and E-Service (EEE-05)


Jouanne-Diedrich, H., Zarnekow, R. and Brenner, W. (2005). Industrialisierung des IT-Sourcings. HMD - Theorie und Praxis der Wirtschaftsinformatik, 18-27.


2004

Zarnekow, R. (2004). Produktorientiertes Informationsmanagement. Informationsmanagement: Konzepte und Strategien für die Praxis. dpunkt, 41-56.


Zarnekow, R. and Brenner, W. (2004). Integriertes Informationsmanagement: Vom Plan, Build, Run zum Source, Make, Deliver. Informationsmanagement: Konzepte und Strategien für die Praxis. dpunkt, 3-24.


Zarnekow, R. and Brenner, W. (2004). Einmalige und wiederkehrende Kosten im Lebenszyklus von IT-Anwendungen: Eine empirische Untersuchung. Zeitschrift für Controlling & Management, 336-339.


Zarnekow, R., Brenner, W. and Grohmann, H. (2004). Informationsmanagement: Konzepte und Strategien für die Praxis. dpunkt.


Zarnekow, R., Scheeg, J. and Brenner, W. (2004). Untersuchung der Lebenszykluskosten von IT-Anwendungen. Wirtschaftsinformatik, 181-187.


Hochstein, A. and Zarnekow, R. (2004). Managing IT Service Quality as Perceived by the Customer: The Service-oriented IT Servqual. 15th Biennial Conference of the International Telecommunications Society (ITS04)


Hochstein, A., Zarnekow, R. and Brenner, W. (2004). Serviceorientiertes IT-Management nach ITIL: Möglichkeiten und Grenzen. HMD - Theorie und Praxis der Wirtschaftsinformatik, 68-76.


Hochstein, A., Zarnekow, R. and Brenner, W. (2004). ITIL als Common-Practice-Referenzmodell für das IT-Service-Management: Formale Beurteilung und Implikationen für die Praxis. Wirtschaftsinformatik, 382-389.


Reviews

Zusatzinformationen / Extras

Quick Access:

Schnellnavigation zur Seite über Nummerneingabe

Auxiliary Functions

Contact

Dipl.-Phys. Thorsten Proehl
Research Associate
sec. H93
Room H 9163
Strasse des 17. Juni 135
10623 Berlin/Germany
Tel.: +49-(0)30-31422519
Fax: +49-(0)30-31478702

Website