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TU Berlin

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Management Netzbasierter Telekommunikationsdienste

Business Engineering in Telecommunications (based on Winter et al. 2006).
Lupe

Bei der Erbringung netzwerkbasierter Dienstleistungen sind Telekommunikationsunternehmen mit vielfältigen betriebswirtschaftlichen Herausforderungen konfrontiert. Der Forschungsbereich Telekommunikationsmanagement widmet sich der Unterstützung unternehmerischer Entscheidungsprozesse mit der Durchführung und Bereitstellung wissenschaftlicher Analysen und Modellen. Der Fokus liegt dabei auf betriebswirtschaftlichen Aspekten des Einsatzes von Informations- und Kommunikationstechnologien (IKT) auf drei konzeptionellen Ebenen:
Auf der strategischen Ebene steht im Vordergrund, wie mit Hilfe von IKT Kundennutzen gestiftet und Wettbewerbsvorteile erlangt werden können. Beispielhafte Aspekte umfassen:

  • IKT Geschäftsmodellierung (Geschäftsmodelltypologien zur Erbringung von IKT Dienstleistungen; Entwicklungsstrategien für Geschäftsmodelle)
  • ICT-Business-Value (Wertbeitrag von IKT-Systemen zum Geschäftserfolg; wertorientierte Gestaltung von IKT-Leistungen)
  • IKT Dienstleistungsqualität (Beitrag von technologischen Qualitätsparametern zur Dienstgüte; Geschäftsmodelle zur differenzierten Erbringung von Qualitätsniveaus)
  • Strategien zur IKT Dienstleistungserbringung (Analyse von IKT Wertschöpfungsnetzwerken; Identifikation von In-/Outsourcingpotenzialen)

Auf der organisatorischen Ebene werden die Prozesse zur Erstellung von IKT Dienstleistungen entwickelt und ausgeführt. Ausgewählte adressierte Themenbereiche:

  • Gestaltung von IKT Dienstleistungserstellungsprozessen (Konvergenz in der IKT-Industrie; Analyse der dynamischen Veränderungen von Wertschöpfungsprozessen)
  • Serviceorientiertes Telekommunikationsmanagement (Prozessmodelle zur Umsetzung der Dienst-, Kunden- und Marktorientierung im Telekommunikationsmanagement)

Auf der Integrationsebene werden zur Prozessunterstützung IKT Funktionskomponenten bereitgestellt. Beispielhaft Forschungsthemen:

  • Einsatz von Service Delivery Plattformen (Identifikation und Marktpotentiale von Enabling Services, Plattformstrategien)
  • Prozessorientierte Bereitstellung von Funktionskomponenten (Software/Infrastructure as a Service)

Der Forschungsbereich Telekommunikationsmanagement des Lehrstuhls für Informations- und Kommunikationsmanagement hat große Erfahrung mit praxisorientierter Forschung in der IKT Industrie. Nachfolgend sind einige Publikationen und Forschungsprojekte aufgeführt.

Publikationen

2013


Limbach, F., Kübel, H., Zarnekow, R. and Düser, M. (2013). Towards Cross-Industry Information Infrastructure Provisioning - A Resource-Based Perspective. 17th International Conference on Intelligence in Next Generation Networks (IEEE ICIN 2013, Venice, Italy)


Limbach, F., Zarnekow, R. and Düser, M. (2013). Cooperative private Next-Generation Access deployment – A relational view. Proceedings of the 46th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), 1444 - 1453.


2012

Limbach, F., Wulf, J., Zarnekow, R. and Düser, M. (2012). Wettbewerb und Kooperation im Content Delivery Markt. Proceedings of Multikonferenz Wirtschaftsinformatik (MKWI 2012, Braunschweig)


Limbach, F., Wulf, J., Zarnekow, R. and Düser, M. (2012). BUSINESS MODEL COMPETITION IN THE CONTENT DELIVERY MARKET – AN INFRASTRUCTURE ANALYSIS. Proceedings of the 20th European Conference on Information Systems (ECIS 2012, Barcelona, Spain)


2011

Schulz, N., Wulf, J., Nguyen, Q.-T. and Zarnekow, R. (2011). The New Role of Developers in the Mobile Ecosystem - An Apple and Google Case Study. Proc. of 15th International Conference on Intelligence in Next Generation Networks (ICIN 2011)


Wulf, J. (2011). Service Distribution in IP-Networks - A Business Model Analysis. Electronic Communications of the EASST, 1-13.


Wulf, J., Limbach, F., Zarnekow, R. and Düser, M. (2011). Economics of a Quality-of-Service interconnection market - A simulation-based analysis of a market scenario. ICIS 2011 PROCEEDINGS (Shanghai, Singapore)


Wulf, J. and Zarnekow, R. (2011). HOW DO ICT FIRMS REACT TO CONVERGENCE? AN ANALYSIS OF DIVERSIFICATION STRATEGIES. Proceedings of the 19th European Conference on Information Systems (ECIS)



Wulf, J. and Zarnekow, R. (2011). Cross-sector competition in telecommunications - An empirical analysis of diversification activities. Business & Information Systems Engineering, 289-298.


Wulf, J., Zarnekow, R. and Düser, M. (2011). A methodology for analysing substitution effects between QoS and best effort based services - An exemplary application to the case of IP based TV. Proc. of 10th Conference of Telecommunication, Media and Internet Techno-Economics (CTTE2011)


Limbach, F., Wulf, J., Zarnekow, R. and Düser, M. (2011). Kooperationstreiber in der Telekommunikationswirtschaft. 4th Workshop on Services, Platforms, Innovations and Research for new Infrastructures in Telecommunications (SPIRIT 2011) auf der INFORMATIK 2011 in Berlin


Limbach, F., Wulf, J., Zarnekow, R. and Düser, M. (2011). A typology of cooperation strategies in the telecommunication industry – An exploratory analysis and theoretical foundations. 22nd European Regional ITS Conference Budapest, 18-21 September


Limbach, F., Wulf, J., Zarnekow, R. and Düser, M. (2011). Revenue distribution in a quality-centric internet interconnection market. Proceedings of the 17th Americas Conference on Information Systems (AMCIS 2011, Detroit, USA)


Industrieprojekte:

  • Partnering Models for Broadband Access
    This research project aims to develop a framework to assess future value chains and partnering models for broadband deployment and evaluate their suitability for cooperative and competitive strategy. The research takes into account the horizontal and vertical desintegration in telecommunication value chains and investigates the role of cooperation at horizontal and vertical interfaces of the value layers. In a qualitative assessment phase a strategic analysis of cooperation and competition models is conducted with respect to fixed access. In a quantitative analysis phase a national survey among utility companies, data mining techniques and statistical analysis are combined to assess cross-industry synergies and forecast market dynamics.
  • Quality of Service (QoS) Business Models
    QoS is a means to guarantee the efficiency of future telecommunication networks but also as a driver for business model innovation. In this project, the impact of QoS on future telecommunications business models was discussed. QoS driven business models were analyzed with qualitative and quantitative research methodologies.
  • Carrier Prospects in the CDN Market
    The commercial structure of the Internet is changing. Content delivery networks are becoming potent players in the bandwidth market and are responsible for an ever growing fraction of total Internet traffic. In this project we analyzed the potential of content delivery as a value added service for ISPs to escape the “dumb pipe” scenario.
  • Prospects for QoS based Internet Services
    In the scope of this project, current limitations and potential risks of internet-based data transport were analyzed. Conclusions regarding the business potential of differentiated data transport for internet-based ICT services were drawn.
  • Enabling Services
    The technology-driven convergence of the industries of information technology, telecommunications and media has heavily influenced the development of value-creation structures and business models for the production of ICT services. Formerly vertically integrated telecommunication network operators act now as suppliers of other ICT service providers and are confronted with the challenge of selling their products at different market levels. Here, well-known modular service concepts from the service research area and the IT domain can be applied. On service delivery platforms, ICT service modules, so- called enabling services, are provided for development support. In this project, a conceptualization of enabling services was developed and a procedure for the specification of enabling services was defined.
  • Analysis of future perspectives of quality in the internet based on Quality-of-Service business models:
    The transport of data in the Internet, referred to as best-effort-transport, is inefficient from an economical perspective and impedes the emergence of new business models in the internet. A reasonable approach is the enhancement of the best-effort-model by “quality bundles”, consisting of premium content and appropriate QoS-based transport. For the realization of such business models, the billing for such service bundles is recommended to be carried out by the content providers. Further information regarding this project is available here.

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Fax: +49-(0)30-314-78702

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